خانه / دست نوشته ها / فن بیان در مذاکره تلفنی

فن بیان در مذاکره تلفنی

نویسنده سرکار خانم مریم خوشحال نماینده محترم شهرستان لاهیجان

فن بیان یک مذاکره تلفنی شامل سه قسمت عمده می باشد:

  • آغاز مکالمه
  • انجام و ادامه
  • پایان دادن

در یک مذاکره تلفنی با توجه به اینکه ما با مشتری چهره به چهره نیستیم در نتیجه زبان بدن نداریم پس باید توجه خود را بر روی کلماتی که به کار می بریم و لحن خود داشته باشیم.

بطوری که بیشتر از ۸۰% اثرگذاری ما در مذاکره تلفنی با لحن ماست و کمتر از ۲۰% استفاده مناسب از کلمات می باشد.
با یک نفس عمیق خود را برای مذاکره آماده می کنیم.

همیشه توجه داشته باشید که لبخند بر روی لبانمان باشد. شاید با خود بگویید که پای تلفن که کسی لبخند ما را نمی بیند، شما با لبخند زدن ابتدا یک انرژی به خود می دهید و می توانید این حس زیبا را به طرف مقابل هم منتقل نمایید.

حال زمان آن رسیده که یک جای مناسب برای خود در نظر بگیریم. انتخاب مکان مناسب یکی از نکات بسیار تاثیر گذار می باشد تا فرد تصور اینکه شما در منزل هستید را از ذهن خود دور نماید.

یک کاغذ و خودکار هم تهیه می کنیم و کنارمان می گذاریم تا آماده شروع مذاکره شویم جهت ثبت نام شخص، شهر محل زندگی و میزان سفارش.
ما حتی المقدور نباید در مذاکره چیزی را فراموش کنیم که مجبور شویم از طرف مذاکره کننده درخواست نماییم مجدد تکرار نماید.
معرفی در اول تماس بسیار مهم و انرژی زا است به طور مثال : ما اگر اسم طرف مقابل را می دانیم، به کار بردن نام فامیل او بسیار باعث انرژی دادن می شود و اگر هم نام طرف مقابل را نمی دانیم، یک بار می پرسیم و در کاغذ خود حتماً یادداشت می نماییم.
ما باید در طول مذاکره با انرژی باشیم باید طوری رفتار نماییم که اگر با ده نفر صحبت کردیم همانند نفر اول صحبت نماییم، همچنان با انرژی.

در مذاکره تلفنی باید از کلمات ساده استفاده نماییم، به هیچ وجه از کلمات تخصصی و سخت استفاده نکنیم تا فرد مقابل احساس تهی بودن نکند.

نوع لحن و صحبت کردن ( بلندی یا آرامی صدا) ما در پشت تلفن باید همانند طرف مقابل باشد، اگر طرف مقابل با انرژی صحبت می کند ما هم باید با لحن پر انرزی با وی صحبت کنیم و اگر آرام بود ما هم آرام ادامه می دهیم.
در مذاکره باید علاوه بر به کار گیری فن بیان مناسب شنوای خوبی نیز باشیم.
یعنی خوب گوش بدهیم و به هیچ وجه جمله بعدی طرف مقابل را پیش بینی نکنیم و بگذاریم تا انتها حرف خود را بزند.

حواسمان باشد که با یک لحن به مذاکره نپردازیم تا طرف مقابل احساس خستگی نکند. بلکه باید فراز و فرود را در آن رعایت نماییم و از کلمات رسمی اما ساده استفاده کنیم.

جهت پایان دادن به مکالمه از عباراتی همچون، خوشحال شدم روزتون خوش، ممنون از تماس شما با مجموعه ما، خواهش می کنم انجام وظیفه بود و… آن را به اتمام می رسانیم.

امیدوارم از این نکات در مذاکرات تلفنی خود بهره ببرید و یک مذاکره اصولی موفق داشته باشید.

راه های ارتباطی :
شماره تماس و تلگرام :09113462484
آدرس کانال تلگرام :
? @pyshraft

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *